Questa settimana parliamo di:
– Corsi Edu3D: “CoSpaces Escape Room” – “ChatGpt”
– Prompt Engineer – come addestrare ChatGPT come assistente web
– 10 estensioni di ChatGPT per Chrome da provare
– Blender video: “Come ho realizzato un film su Godzilla in una settimana”
– Editare le immagini in playgroundai.com senza inpainting
– Quale formato di immagine utilizzare per le applicazioni web
– Come creare textures senza soluzione di continuità (seamless) in Midjourney (e in alternative gratuite)
(in copertina: immagine di Maria Luisa Faccin)
Corsi Edu3D
Giolvedì 16 febbraio si terrà in Second Life nella sim di Museum Island un incontro introduttivo a ChatGpt, a cui seguira’ un ciclo di incontri in Edu3D.
Per chi non riesce ad entrare in SL sarà attiva una sessione Zoom (edu3d.it/zoom), di cui sarà successivamente disponiobile la registrazione.
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Come precedentemente annunciato, il prossimo incontro del corso “CoSpaces Escape Room” tenuto da Salahzar Stenvaag sarà il 15 Febbraio 2023.
Il secondo incontro si è tenuto Mercoledì 18 Gennaio in cui abbiamo visto esempi di piccoli script, da farsi anche soltanto con la versione gratuita di Cospaces.
Questa, invece, è la registrazione del primo incontro introduttivo, tenuto il 13 dicembre 2022, su come utilizzare Cospaces in ambito educational:
Prompt Engineer – come addestrare ChatGPT come assistente web
Attraverso un’attenta strutturazione dei prompt utilizzati è possibile utilizzare l’AI come “Assistente Blogger“. È importante sottolineare che gli esempi che indichiamo sono utili per testare le differenti possibilità di impiego dello strumento. Si noti che in ogni caso viene richiesto di fare analisi di verifica ed è, come già indicato per altre situazioni analoghe, una sorta di aggiunta alla routine della ricerca di informazioni espresse. Notate anche che gli vengono richiesti esplicitamente i link alle risorse che potrebbe avere usato.
“””You act as an assistant to write blog post from a given prompt.The output format should be as the following template you must substitute in the brackets the result, dont write out the brackets. Do use markdown for the texts and make in bold important concepts or words.Title: [synthetic title, evocative and attractive for people to read]Post:[the content of the post remember to highlight important words or sentences, the post must be at least 3 paragraphs long, with a clear introduction and a final conclusion. Introduction and conclusion are not counting in the 3 paragraphs and should be clearly separated]Tags: [a list of tags that are contained]Links: [a list of useful links]“””Marine mammals
Altro esempio:
a comparison of the virtual worlds and vr opportunities that can be used for exhibit artTitle: Virtual Reality Meets Art: A Comparison of Platforms for Virtual Art Exhibitions
Post:Virtual reality (VR) technology has revolutionized the way we experience art, by providing a new platform for artists to showcase their work in immersive and interactive environments. From virtual art galleries to VR-based exhibitions, the art world is now able to bring exhibitions to life in ways that were previously impossible. In this post, we will compare some of the leading virtual worlds and VR opportunities that can be used for exhibiting art.One popular platform for virtual art exhibitions is Second Life. Second Life is a virtual world where users can create, socialize, and participate in a variety of activities, including art exhibitions. Second Life allows artists to create their own virtual galleries and exhibitions, showcasing their work in a 3D environment. It also offers a wide range of tools and resources for artists, making it a popular choice for virtual exhibitions.Another platform for virtual art exhibitions is OpenSimulator. OpenSimulator is an open-source alternative to Second Life, offering many of the same features and tools for virtual exhibitions. OpenSimulator is a great option for artists who are looking for a more affordable and accessible platform for exhibiting their work.Mozilla Hubs is a free and open-source VR platform that provides artists with a platform to create immersive and interactive exhibitions. With support for a wide range of media formats, including 3D models and 360-degree images, artists are able to bring their work to life in a virtual environment. Hubs is also designed to be user-friendly and accessible to anyone with a web browser and an internet connection, making it easier for artists to connect with a wider audience.VR platforms like Oculus Quest and HTC Vive provide artists with the opportunity to create fully immersive VR experiences. These platforms are equipped with high-quality VR headsets and hand-held controllers, allowing users to physically interact with their virtual environment. This level of immersion makes VR an ideal platform for artists looking to create truly unique and unforgettable exhibitions.In conclusion, there are many virtual worlds and VR platforms available for artists to showcase their work in a virtual environment. From Second Life to Oculus Quest, each platform offers its own unique advantages and disadvantages, making it important for artists to carefully consider their options before choosing the right platform for their virtual art exhibitions. Whether it’s accessibility, affordability, or immersion, there is a platform out there that can help bring an artist’s vision to life.Tags: virtual reality, art exhibitions, Second Life, OpenSimulator, Mozilla Hubs, Oculus Quest, HTC Vive, immersive, interactiveLinks:
Second Life Official Website: https://secondlife.com/
OpenSimulator Official Website: http://opensimulator.org/
Mozilla Hubs Official Website: https://hubs.mozilla.com/
Oculus Quest Official Website: https://www.oculus.com/quest/
HTC Vive Official Website: https://www.vive.com/us/
10 estensioni di ChatGPT per Chrome da provare
Blender video: “Come ho realizzato un film su Godzilla in una settimana”
Può un artista realizzare un cortometraggio su Godzilla in 80 ore? Scopriamolo con questo video di DECODED:
Editare le immagini in playgroundai.com senza inpainting
playgroundai.com ha questa funzione interessantissima in cui si possono editare le immagini senza utilizzare inpainting, una funzione anticipata dalle funzionalità che arriveranno da Google fra poco.
Nell’immagine vedete l’effetto della richiesta della sostituzione del viso a sinistra con uno più “gradevole”. La funzione è stata resa disponibile solo da circa 1 settimana. Si noti che la AI è intervenuta erroneamente anche sulla pianta alla sinistra, pensando che fosse un viso, ma la cosa interessante è che ha mantenuto un omogeneità con il viso sullo schermo.
Quale formato di immagine utilizzare per le applicazioni web
Mentre Blender da 3.2 in avanti ha il pieno supporto per questo formato, CoSpace non lo supporta ancora. I blog come WordPress, ecc. dovrebbero tutti supportarlo.
Come creare textures senza soluzione di continuità (seamless) in Midjourney (e in alternative gratuite)
A presto!
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